Terug naar home

Meest gestelde vragen

Tjingo is een reisorganisatie die al meer dan 12 jaar reizen verkoopt via www.tjingo.nl. Tjingo is 3 maal verkozen tot beste online reisburo door de bezoekers van Zoover.
Meer informatie over tjingo vind u hier: over tjingo

Dat klopt. Tjingo is het reisburo waarmee u zaken doet. Vakantiepiraten zoekt voor u de beste deals en Tjingo boekt deze voor u in bij een van de tientallen touroperators.
Tjingo is ook de partij die is aangesloten bij de ANVR en het SGR en zorgt voor een goede afhandeling van uw boeking.

Vanaf 1 april 2014 gelden er nieuwe regels met betrekking tot het meenemen van ruimbagage. In de meeste gevallen kun je ruimbagage alleen tegen kosten meenemen. Dit bedrag verschilt per luchtvaartmaatschappij.
Over het algemeen gelden de volgende regels met betrekking tot bagage:

  • Het totaalgewicht van 1 stuk ruimbagage mag maximaal 32 kg zijn
  • De maximale afmetingen van handbagage zijn 55 x 35 x 25 cm (L x B x H)
  • 1 draagtas met goederen gekocht op de luchthaven na de security controle / douane mag worden meegenomen
  • Als de handbagage niet aan de regels voldoet wordt dit gezien als ruimbagage. Dit kan extra kosten met zich meebrengen.

Voor meer informatie kun je ons vragen naar de voorwaarden en prijzen.

Tjingo is aangesloten bij zowel het ANVR (nummer 4191) als SGR (nummer 1143). Tjingo is onderdeel van de Reas Travel Group b.v.
U boekt dus met alle zekerheden en garanties. Vakantiepiraten.nl is niet aangesloten bij het ANVR & SGR.
U gaat uw reisovereenkomst echter via Tjingo aan met de touroperator. Vakantiepiraten staat hier dus buiten.

Als de betaling in orde is, ontvangen wij circa 10 dagen voor vertrek de reispapieren op het reisbureau per post of per mail.
In overleg met u mailen wij ze door en indien ze niet digitaal beschikbaar zijn zullen wij de reispapieren opsturen.
Indien u op zeer korte termijn vertrekt en de reispapieren zijn niet digitaal beschikbaar, kan het zijn dat uw reispapieren op de luchthaven van vertrek worden klaargelegd.

Algemeen

De transfer van de luchthaven naar uw accommodatie en aan het einde van uw vakantie weer terug, is inbegrepen, tenzij anders vermeld. U wordt dan opgehaald op de luchthaven door de reisleiding of onze plaatselijke agent en ook weer terugbracht naar de luchthaven. Bij accommodaties waarbij de autohuur inclusief is, is geen transfer inbegrepen. Bij stedenreizen, reizen naar de Verenigde Staten en reizen van De Jong Intra is de transfer nooit inbegrepen. Ook geldt dit voor reizen met Floow Travel naar Spanje. Fietsen, golftassen, surfplanken, niet-inklapbare rolstoelen en huisdieren kunnen over het algemeen niet met de transferbus worden vervoerd. U kunt hiervoor zelf vervoer naar uw accommodatie zorgen.

Categorie: 

Zorgt u ervoor dat u alle gegevens (voor- en achternaam en geboortedatum) conform paspoort bij de hand heeft evenals uw adresgegevens en uw privé telefoonnummer en uw mobiele telefoonnummer.
Zorg ook dat u het telefoonnummer van een eventuele thuisblijver bij de hand heeft die wij in geval van nood tijdens uw vakantie kunnen bereiken.

Categorie: 

U hoeft hiervoor niets anders te doen dan deze in te vullen bij reisgezelschap. Onze website berekent op basis van de gebeoortedatum de prijs uit. Inclusief alle kortingen en aanbiedingen.
Als u bij uw reisgezelschap opgeeft dat u met een kind reist worden automatisch de juiste prijzen getoond. 
Baby's tot en met 1 jaar zijn gratis (bij sommige reisorganisaties worden wel administratiekosten berekend). 
​De baby heeft geen recht op een eigen stoel in het vliegtuig. Er moeten bij de meeste reizen wel minimaal 2 volbetalenden in één kamer verblijven alvorens de kinderprijs van toepassing is.

Categorie: 

De inkopers zijn altijd op zoek naar de scherpste aanbiedingen. Daarom hebben zij op verschillende bestemmingen een beperkt aantal kamers ingekocht tegen een speciale lage prijs. 
Deze voordeelkamers kunnen iets afwijken met betrekking tot de ligging, inrichting en grootte. Dit hoeft echter niet altijd het geval te zijn. Soms zijn deze kamers ook echt extra voordelig geprijsde kamers.
Vaak staat dit in de kameromschrijving omschreven. De reissom is echter extra voordelig! 
Let op: er is een beperkte voorraad van deze kamers beschikbaar! Boek dus op tijd om gebruik te kunnen maken van deze aantrekkelijke prijzen. 
U ziet in de beschrijving bij de desbetreffende touroperator of deze kamers afwijken van de "gewone" kamers.

Categorie: 

Tjingo is aangesloten bij ANVR (lidnummer 4191) en SGR (lidnummer 1143). U heeft vast wel eens van deze twee organisaties gehoord. Maar weet u ook waarom het zo belangrijk is om met deze zekerheden te boeken? 
 

ANVR

Tjingo is aangesloten bij de ANVR (Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen). Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en de manier waarop u boekt.
Aangesloten partijen maken bovendien in overleg met Consumentenbond en de Sociaal Economische Raad (SER) afspraken waaraan alle deelnemers zich dienen te houden. 
Deze ANVR-voorwaarden gelden dus voor reisbureaus, reisorganisatoren (de zogenaamde touroperators) en ook voor u als consument.
Omdat de Consumentenbond en de Sociaal Economische Raad (SER) bij het opstellen van de voorwaarden betrokken zijn, zijn dit heel redelijke voorwaarden voor alle partijen en dus ook voor u als consument.
De voorwaarden zijn niet altijd in uw voordeel, maar zijn wel altijd redelijk. Daarvoor hebben Consumentenbond en SER gezorgd. 
De ANVR-voorwaarden die gelden als u via Tjingo een reis boekt van een ANVR touroperator, worden de  ANVR Reisvoorwaarden genoemd. 

De voorwaarden die van toepassing zijn als u via Tjingo een reis boekt van een touroperator die niet bij de ANVR is aangesloten, zijn de zogenaamde  ANVR Boekingsvoorwaarden.
In dit laatste geval heeft de ANVR slechts toezicht op Tjingo als reisbureau en niet op de betreffende touroperator.
In dit geval moet Tjingo als reisbureau de ANVR boekingsvoorwaarden hanteren die weer mede bepaald zijn door SER en Consumentenbond.
Als de touroperator niet bij de ANVR is aangesloten heeft de ANVR dus geen toezicht op de voorwaarden van de touroperator. 

Tip:op de website van de ANVR kunt u eenvoudig controleren of een touroperator bij de ANVR is aangesloten! Meer informatie kunt u vinden op de  website van de ANVR. 
 

SGR 

Via Tjingo kunt u pakketreizen, samengestelde reizen en zelf samengestelde reizen boeken. Pakketreizen die u via Tjingo boekt vallen onder de garantieregeling van de SGR, omdat Tjingo is aangesloten bij de SGR (Stichting Garantiefonds Reisgelden).
De SGR staat daarom garant voor uw vooruitbetaalde reisgelden. Dat wil zeggen dat u er verzekerd van bent dat uw vakantie gewoon doorgaat of u uw vooruitbetaalde reisgeld volledig terugkrijgt als de touroperator waar u uw vakantie heeft geboekt (of Tjingo zelf)
onverhoopt failliet gaat. Indien de touroperator failliet gaat terwijl u op de vakantiebestemming bent, zorgt de SGR ervoor dat uw terugreis niet in gevaar komt. 

U kunt natuurlijk ook via Tjingo een reis boeken bij een touroperator die zelf niet bij de SGR is aangesloten. Deze situatie doet zich voor bij enkele Duitse touroperators en bij enkele Turkije specialisten.
U geniet in dit geval nog steeds van de bescherming van de SGR. Immers, Tjingo is aangesloten bij de SGR en alleen dat is een voorwaarde voor uw bescherming. 

Maar ook Tjingo zou in theorie failliet kunnen gaan. Als Tjingo zou omvallen, dan bent u ook beschermd, zij het door de Wet en niet door SGR.
De wet (BW art.7:500) zegt namelijk dat uw betaling aan het reisbureau (Tjingo dus) bevrijdend is voor uw verplichting richting de touroperator.
Gelden die Tjingo al wel van u heeft ontvangen, maar nog niet heeft afgedragen aan de touroperator hoeft u daarom NIET dubbel te betalen. 

Om die reden is ook het enkele faillissement van een reisbureau dan ook geen geldige reden voor de touroperator om uw vakantie te annuleren.
Let op: het geld dat u nog niet aan het reisbureau betaald heeft, moet u wel direct aan de touroperator betalen. 
Voor meer informatie verwijzen wij u naar de  website van SGR. Op deze site kunt u ook controleren dat Tjingo is aangesloten bij de SGR. 

Categorie: 

Een reisorganisatie of touroperator heeft vrijwel altijd een aantal vluchten en kamers van een bepaalde reis in voorraad gekocht.
Wanneer deze touroperator zijn gehele voorraad verkocht heeft, en u toch nog graag deze reis zou willen boeken, kan men voor u proberen extra vluchtstoelen, hotelkamers of appartementen in te kopen.
Wanneer dat gebeurd is uw reis op aanvraag. Binnen enkele dagen verneemt u van ons of de reis akkoord (en dus beschikbaar) is.
De boeking is op dit moment bindend. Mocht de aanvraag onverhoopt niet akkoord komen, dan zoeken wij graag een alternatieve reis voor u! Het alternatief dat wij voor u opzoeken is uiteraard wel vrijblijvend.

Categorie: 

Kunt u het antwoord op uw vraag nergens vinden of vindt u dat een bepaalde vraag ontbreekt, stuur dan een email naar vakantiepiraten@tjingo.nl of bel ons op telefoonnummer 088-6655911.
Wij zullen uw vraag binnen 4 kantooruren beantwoorden!

Categorie: 

Tjingo is een reisorganisatie die al meer dan 12 jaar reizen verkoopt via www.tjingo.nl. Tjingo is 3 maal verkozen tot beste online reisburo door de bezoekers van Zoover.
Meer informatie over tjingo vind u hier: over tjingo

Dat klopt. Tjingo is het reisburo waarmee u zaken doet. Vakantiepiraten zoekt voor u de beste deals en Tjingo boekt deze voor u in bij een van de tientallen touroperators.
Tjingo is ook de partij die is aangesloten bij de ANVR en het SGR en zorgt voor een goede afhandeling van uw boeking.

Tjingo is aangesloten bij zowel het ANVR (nummer 4191) als SGR (nummer 1143). Tjingo is onderdeel van de Reas Travel Group b.v.
U boekt dus met alle zekerheden en garanties. Vakantiepiraten.nl is niet aangesloten bij het ANVR & SGR.
U gaat uw reisovereenkomst echter via Tjingo aan met de touroperator. Vakantiepiraten staat hier dus buiten.

Vragen over uw boeking

Als de wijziging die u wilt doorvoeren nog mogelijk is zullen wij de wijziging voor u in orde maken. Houdt u er rekening mee dat er aan een wijziging kosten verbonden kunnen zijn.
Soms kan een wijziging nog kosteloos. Dit hangt echter sterk af van hoe ver voor vertrek het is, welke reisorganisatie etc.
Alleen de hoofdboeker kan een wijziging in de boeking aanbrengen. U kunt voor het wijzigen van uw boeking een email sturen vakantiepiraten@tjingo.nl.
Wij zullen u dan berichten of de wijziging mogelijk is en zo ja tegen welke kosten.

Ja! Het is erg belangrijk om te weten dat wanneer wij voor u een reis op aanvraag hebben gezet dat deze aanvraag dan bindend is.

Normaal gesproken hebben wij voor u na 4 tot 5 werkdagen een bericht of het gelukt is de extra stoelen of accommodatie voor u te reserveren.
Voor verre reizen of ingewikkelde rondreizen kan dit echter soms wat langer duren, oplopend tot 1 tot 2 weken.

U ontvangt van ons per omgaande een e-mail per met de bevestiging dat de reis geboekt is. 
Daarna volgt zo snel als mogelijk de originele factuur/bevestiging waarop alle gegevens en de betalingsvoorwaarden vermeld staan. 
Mochten er naar aanleiding daarvan vragen zijn, kunt u natuurlijk contact met ons opnemen.
Vervolgens ontvangt u ongeveer een week van te voren uw reispapieren. Controleert u deze nogmaals goed.

Ja, uiteraard kunt u ook bij uw reservering uw voorkeur opgeven. In uw reservering ziet u onderaan de pagina een ruimte waarin u diverse opmerkingen en uw preferenties kunt vermelden.
Helaas kunnen wij uw voorkeur niet garanderen. Het blijft een preferentie. Uiteraard doen wij ons uiterste best om uw voorkeuren te verwezelijken. 

Het reserveringsnummer van de touroperator of airline kunt u terug vinden op de factuur welke u van ons heeft ontvangen.

Vanaf 1 april 2014 gelden er nieuwe regels met betrekking tot het meenemen van ruimbagage. In de meeste gevallen kun je ruimbagage alleen tegen kosten meenemen. Dit bedrag verschilt per luchtvaartmaatschappij.
Over het algemeen gelden de volgende regels met betrekking tot bagage:

  • Het totaalgewicht van 1 stuk ruimbagage mag maximaal 32 kg zijn
  • De maximale afmetingen van handbagage zijn 55 x 35 x 25 cm (L x B x H)
  • 1 draagtas met goederen gekocht op de luchthaven na de security controle / douane mag worden meegenomen
  • Als de handbagage niet aan de regels voldoet wordt dit gezien als ruimbagage. Dit kan extra kosten met zich meebrengen.

Voor meer informatie kun je ons vragen naar de voorwaarden en prijzen.

Als de betaling in orde is, ontvangen wij circa 10 dagen voor vertrek de reispapieren op het reisbureau per post of per mail.
In overleg met u mailen wij ze door en indien ze niet digitaal beschikbaar zijn zullen wij de reispapieren opsturen.
Indien u op zeer korte termijn vertrekt en de reispapieren zijn niet digitaal beschikbaar, kan het zijn dat uw reispapieren op de luchthaven van vertrek worden klaargelegd.

Vragen over uw reis

Hiervoor dient u een annuleringsverzekering te hebben. Daarnaast ook een geldige reden voor annulering. "Geen zin meer" of "Slecht weer" zijn helaas geen geldige redenen. Wat wel? informeer daarvoor bij onze medewerkers.
Zodra u het schadeformulier heeft ingevuld en naar de verzekeringsmaatschappij heeft gestuurd, nemen zij uw claim in behandeling.
Helaas kunnen wij niet van te voren aangeven hoe lang de afhandeling precies gaat duren, aangezien dit verschilt per annulering en verzekeringsmaatschappij.
Over het algemeen kunt u het beste uitgaan van 4 tot 6 weken.

Indien u de reis wilt annuleren, dan moeten wij helaas annuleringskosten doorberekenen conform de reisvoorwaarden van de leverancier.
Op uw verzoek kunnen wij deze kosten voor u opvragen. Annuleringen kunnen alleen door de hoofdboeker, de persoon die de reservering heeft gemaakt, worden doorgegeven.
Voor samengestelde reizen en lijndienstvluchten kunnen er afwijkende annuleringskosten gelden.

Dit kunt u controleren op de volgende site: https://www.anvr.nl/reisinformatie/bestemmingen.aspx.

Voor al onze reizigers geldt dat u volgens de ANVR- reisvoorwaarden zelf verantwoordelijk bent voor het in bezit hebben van de juiste en benodigde documenten. Alle financiële consequenties van het niet hebben van de vereiste documenten zijn voor uw eigen rekening.

Vanaf 26 juni 2012 is het bijschrijven van uw kind in uw paspoort niet meer mogelijk. Alle kinderen moeten dan over een eigen reisdocument beschikken.
De geldigheid van alle kinderbijschrijvingen en kinderstickers vervalt per deze datum. Het vervallen van de kinderbijschrijving per 26 juni 2012 heeft geen gevolgen voor de geldigheid van uw paspoort.
U hoeft dus geen nieuw paspoort voor uzelf aan te vragen, maar u moet wel een eigen paspoort of identiteitskaart voor uw kind(eren) aanvragen.

Betaling

U dient de (een deel van de) reissom direct te betalen als aanbetaling. Dit kunt u doen met Ideal, Bancontact, Mastercard en Visa.
De restantbetaling dient u zelf over te maken naar:

IBAN  NL89INGB0004847642
Ten name van: Tjingo
Dorpsweg 98-100
3083 LE ROTTERDAM
Betalingskenmerk: uw factuurnummer

Je kunt ook contant bij ons in de winkel komen betalen.
Je bent van harte welkom bij:
Reas Reizen/Tjingo
Dorpsweg 98-100
3083LE Rotterdam

Categorie: 

Wilt u het restantbedrag overmaken voor een boeking gemaakt via onze website, dan kunt u dit op onderstaand rekeningnummer doen: 

IBAN  NL89INGB0004847642
Ten name van: Tjingo
Dorpsweg 98-100
3083 LE ROTTERDAM
Betalingskenmerk: uw factuurnummer

Categorie: 

Dit is mogelijk. De reizigers kunnen het restantbedrag overmaken door middel van een eigen overschrijving. 
​Het is wel van belang dat bij de overschrijving duidelijk het boekingsnummer wordt vermeld, zodat onze financiële administratie weet bij welke boeking de betaling hoort.

Categorie: 

De aanbetaling hangt af van de voorwaarden van de leverancier. U kunt de aanbetaling per Ideal voldoen. U kunt ook op uw factuur het bedrag zien.
​De restantbetaling dient u uiterlijk 6 weken voor vertrek te hebben overgemaakt. Wanneer u binnen zes weken voor vertrek boekt moet het totale bedrag direct bij boeking via iDeal betaald worden.

Categorie: 

Boekt u buiten 6 weken voor vertrek, dan voldoet een aanbetaling. U dient het restantbedrag uiterlijk 6 weken voor vertrek te voldoen.
Indien u een reis boekt met aanvang binnen 6 weken, dan vragen wij u direct de gehele reissom te voldoen.

Categorie: 

Vliegreis

In de meeste gevallen is uitsluitend handbagage inbegrepen. Bij de meeste airlines mag deze maximaal 10 kilo wegen. Ruimbagage kunt u in veel gevallen direct in de reservering bijboeken. Mocht dit niet lukken, neem dan contact met ons op. Een enkele keer zal de bagage direct bij de airline moeten worden bijgeboekt.

Categorie: 

Via diverse aanbieders kunnen wij een parkeerplaats voor u reserveren. U kunt voor beschikbaarheid en prijzen het beste contact met ons opnemen.

Categorie: 

Bij sommige airlines is het mogelijk om een stoelreservering te plaatsen. In de meeste gevallen is dit tegen betaling. Een stoelreservering kan over het algemeen vanaf zes weken vóór vertrek via de website van de airline geregeld worden. U kunt dit zelf regelen op de site van de luchtvaartmaatschappij. Als dat niet lukt, helpen wij u graag!

Categorie: 

Over het algemeen kunt u vanaf 24 uur voor vertrek online inchecken. U kunt inchecken met het reserveringsnummer van de reisorganisatie of de airline. Deze kunt u in de meeste gevallen terug vinden op uw factuur.

Categorie: 

Indien beschikbaar kunt u direct bij de reservering op onze website stoelen in de comfort class of premium comfort class boeken. Indien de reservering is gemaakt, kunt u contact met ons opnemen om uw vliegtuigstoelen op een later moment te upgraden indien mogelijk.

Categorie: 

Als één van de reizigers een rolstoel mee wilt nemen, dan is het noodzakelijk dit bij boeking door te geven. Zorg ervoor dat u alle afmetingen (lengte x breedte x hoogte) en het gewicht van de rolstoel bij de hand heeft als u de rolstoel aanmeldt. Begeleiding vanaf de incheckbalie naar de gate kunt u ook via ons aanvragen. Voor begeleiding vanaf uw auto naar de incheckbalie kunt u zelf contact opnemen met Schiphol. Wij raden u wel aan tijdig in te checken. Houd er rekening mee dat niet elke accommodatie geschikt is voor mindervaliden. Als u tijdens uw verblijf begeleiding nodig heeft, is het van belang dat u hier zelf voor zorgt.

Categorie: 

Ja, dat mag. U moet medicijnen of dieetsupplementen wel apart aanbieden bij de handbagage controle. U hoeft dit niet in een doorzichtige zak te vervoeren en er geldt geen beperking op de hoeveelheid, mits deze binnen de toegestane handbagage vrijdom valt. Neem een Engelse versie van het recept van uw medicijnen mee voor het geval douane- en veiligheidsbeambten vragen stellen over uw medicijnen of injectienaalden. U hoeft uw medicijnen niet vooraf aan te melden. Wij adviseren u wel om een medisch paspoort mee te nemen. Deze is verkrijgbaar bij uw apotheek. Daarnaast is een medische verklaring van uw behandelend arts noodzakelijk. Sommige medicijnen moeten worden aangemeld, denk bijvoorbeeld aan vloeibare stoffen of naalden. Wanneer uw medicijnen onder de Opiumwet vallen dient u tevens in het bezit te zijn van een akkoord van het Ministerie van Volksgezondheid en deze dient gelegaliseerd te worden door de Rechtbank.

Categorie: 

Op de bestemming

Ja, dat kan. Op vrijwel alle bestemmingen kunnen wij een auto voor u reserveren. U kunt deze direct bij aankomst ophalen op de luchthaven of deze laten afleveren bij uw accommodatie. Houdt u er echter wel rekening mee dat de hoofdbestuurder van de auto in het bezit dient te zijn van een geldige creditcard.

Categorie: 

Voor sommige bestemmingen dient u in het bezit te zijn van een visum. Voor de kosten en een overzicht van de bestemming waar u een visum voor nodig heeft verwijzen wij u naar de website van de visumdienst http://www.visumdienst.nl. U bent zelf verantwoordelijk voor het in bezit zijn van de benodigde reisdocumenten.

Categorie: 

Klachten

Het is goed dat u via een reisburo heeft geboekt. In dit geval staan wij u bij om gezamenlijk met de touroperator het probleem op te lossen.
Heeft u klachten over de reis of bent u ontevreden over uw accommodatie, dan is het noodzakelijk dat u dit direct te meldt aan de receptie van uw accommodatie en aan de vertegenwoordiging/reisleiding ter plaatse.
Zij zijn uw eerste aanspreekpunt en kunnen samen met u kijken naar een oplossing ter plaatse zodat u uw vakantie naar tevredenheid kunt voortzetten.

Deze handelswijze is absoluut noodzakelijk omdat zij op het moment dat u uw klacht kenbaar maakt, daaraan meestal direct wat kunnen doen.
Achteraf, na thuiskomst is het natuurlijk niet meer mogelijk de problemen op te lossen. Klachten die op de bestemming niet zijn gemeld en waarvoor geen klachtenformulier is ingevuld, worden in Nederland niet in behandeling genomen.
Wordt uw klacht ter plaatse niet bevredigend opgelost, dan kunt u uiterlijk binnen een maand na afloop van de reis uw klacht schriftelijk (met een motivatie) indienen.

Het opsturen van alleen een klachtenformulier zonder verdere toelichting is niet voldoende.
Wanneer de klacht betrekking heeft op de totstandkoming van de boeking, dan kunt u deze uiterlijk binnen 8 weken na kennisname van de feiten (waarop de klacht betrekking heeft) bij ons indienen.
Voor verdere informatie verwijzen wij u naar de ANVR reisvoorwaarden.

U kunt uw klacht e-mailen naar vakantiepiraten@tjingo.nl

Categorie: